7 czynników, na które musisz zwrócić uwagę przy wyborze hostingu

Strona główna / Technikalia / 7 czynników, na które musisz zwrócić uwagę przy wyborze hostingu

Stawiając pierwsze kroki w działaniach internetowych prędzej, czy później zetkniesz się z potrzebą wyboru hostingu pod stronę internetową. Zarówno przedsiębiorca, bloger, czy osoba chcąca bliżej poznać technologie internetowe, spotka na swojej drodze firmy oferujące serwery różnej maści. W ofertach przewijają się przeróżne hasła, które większości osób tak naprawdę niewiele mówią.

Pewnie jeszcze nie raz przed wyborem serwera przeczytasz o serwerach współdzielonych, dedykowanych, vps’ach, chmurach, czy chociażby opcjach z dyskami SSD. Czy osoba raczkująca w tych tematach musi od razu poznać wszystkie serwerowe zagadnienia? Oczywiście, że nie! Warto jednak wiedzieć, na jakie czynniki warto zwracać uwagę wybierając hosting.

Niemal każda firma hostingowa oferuje późniejsze przejście na wyższe pakiety, czy nawet inne maszyny. Na początku swoich działań nie inwestuj w serwer, który mocno przewyższa Twoje potrzeby. Obserwuj rozwój swojej strony, a gdy zbliżysz się do limitów, skontaktuj się z hostingodawcą w celu dostosowania zasobów do Twojej witryny. W wielu przypadkach to firmy, w których utrzymywane są strony same kontaktują się z klientem przed osiągnięciem limitu i oferują wybór wyższego pakietu.

Stabilność

Publikując treści w Internecie, z pewnością zależy Ci, by była ona stale dostępna dla Twoich czytelników, czy potencjalnych klientów. Nieważne o jakiej porze dnia i nocy wejdą na Twoją stronę, wszystko powinno działać, jak należy. Z tego też powodu ważną rolę odgrywa stabilność serwera. Jak jednak sprawdzić, czy interesujący nas hosting działa stabilnie, jeszcze przed złożeniem zamówienia?

Jedną z opcji jest skorzystanie z konta testowego. Zazwyczaj firmy oferują 7-mio, bądź 14-dniowe dostępy do ich serwerów, bez żadnych opłat. W tym czasie możemy sprawdzić, czy oprogramowanie, które chcemy docelowo używać, działa poprawnie, a także ocenić stabilność, czy szybkość serwera. Dzięki takiej możliwości unikniesz wpadki i upewnisz się, czy znalazłeś to czego szukasz.

Drugą z opcji jest zapoznanie się z opiniami klientów. W tym przypadku musimy upewnić się, że ich źródło jest w pełni wiarygodne. Polecam zapoznanie się z rankingiem WebHostingTalk oraz opiniami, które zostawiają klienci na temat działania serwerów, jak i samego podejścia firmy do klienta. Warto jednak pamiętać, iż wielkim wyczynem będzie znalezienie firmy, której nie zdarzyła się żadna wpadka. Nie licz na to, iż znajdziesz serwer, który przez ostatnie lata nie zaliczył żadnej, nawet najmniejszej awarii.

Pojemność

Większość stron opartych o popularne systemy zarządzania treścią nie wymaga dużych pojemności dysku, by działać bezproblemowo. Do tego jednak dochodzą wszelakie pliki graficzne, czy dokumenty umieszczane w witrynie – zdjęcia, infografiki, pdf’y. Dla przykładu, fotograf prezentujący swoje sesje zdjęciowe na stronie, ma znacznie większe wymagania związane z pojemnością dyskową serwera, niż biuro rachunkowe, które umieści u siebie jedynie kilka zdjęć firmy i zespołu. Warto więc jeszcze przed wyborem hostingu zastanowić się, jakie dane będą przechowywane na serwerze oraz jak duży obszar zajmą.

Co istotne, weź pod uwagę to, iż miejsca musi również wystarczyć na bazy danych obsługujące Twoje oprogramowanie, a także na skrzynki pocztowe. Wszelkie załączniki dodawane w mailach przechowywane są na serwerze, co dodatkowo zabiera cenne miejsce. Oszacuj ile może zajmować Twoja korespondencja i zadbaj, by wybrany serwer pomieścił wszystkie dane. Na wszelki wypadek pozostaw nieco zapasu 🙂

Transfer danych

Transfer danych to nic innego, jak ilość danych, jakie mogą zostać pobrane oraz przesłane na serwer. Najprościej przedstawić to na przykładzie. Dajmy na to, że oferujesz swoim czytelnikom ebook’a o rozmiarze 10MB i umieszczasz go na swoim serwerze. Następnie udaje Ci się dotrzeć do 100-zainteresowanych osób, które go pobierają na swój komputer. Tym samym poprzez pobieranie pliku, odwiedzający zużyją 1GB transferu danych.

Jak więc łatwo zauważyć, najwięcej transferu potrzebujesz w przypadku hostowania plików o dużych rozmiarach. Wróćmy więc do przykładu fotografa, który sprowadzając ruch na podstrony zawierające sesje zdjęciowe, może zużyć znacznie więcej transferu, niż firmy publikujące przede wszystkim treści tekstowe. W żadnym wypadku nie odradzam umieszczania na stronie plików graficznych, lecz sugeruję, by zadbać o optymalizację naszej strony. Pozwoli to nie tylko na szybsze ładowanie naszej strony u odwiedzających, ale również na zaoszczędzenie cennych zasobów serwerowych.

Baza danych

Bazy danych wymagane są w większości znanych systemów, takich jak chociażby WordPress, Joomla, czy Drupal. To w nich przechowywane są wszelkie wpisy blogowe, treści podstron statycznych, komentarze, ale również ustawienia narzędzi. Dzięki temu rozwiązaniu, strony internetowe stały się bardziej dynamiczne i częściej aktualizowane. Niegdyś królowały strony statyczne, które były zwykłą wizytówką. Do dziś wiele osób nie wykorzystuje pełnego potencjału własnych stron www, przedstawiając jedynie swoją ofertę i dane kontaktowe.

Zastanów się, ile baz danych będzie Ci potrzebnych, by obsłużyć oprogramowanie, którego użyjesz. Możesz na swoim serwerze mieć stronę, jak i blog oparty o różne systemy, a w takich przypadkach często zaleca się dzielenie na dwie osobne bazy danych. Nie jest to jednak wymóg konieczny. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by na jednej bazie oparte były dwie strony pracujące na identycznym systemie. W tym miejscu jednak zastanów się nad kwestią bezpieczeństwa, a także łatwością dostępu do odpowiednich danych. Przechowując wszystko w jednym miejscu, może to być problematyczne.

Skrzynki pocztowe

W przypadku skrzynek mailowych, warto przede wszystkim skupić się na ich ilości. Istotne bowiem jest, czy mamy zamiar stworzyć skrzynki w domenie firmowej wszystkim naszym pracownikom, czy może nie będzie to konieczne. Często również tworzy się oddzielne konta dla różnych projektów, po to by korespondencja nie mieszała się, a w skrzynce panował porządek. Jako przykład można podać osobną skrzynkę dotyczącą rekrutacji do pracy. Umieszczając adres mailowy na portalach związanych z pracą, musisz liczyć się z tym, iż ilość spamu wzrośnie, dlatego unikanie podawania głównego maila firmowego będzie bezpieczniejszą opcją.

Większość hostingodawców zabezpiecza konta mailowe filtrami antyspamowymi, jednak nikt w 100% nie uchroni Cię przed niechcianymi wiadomościami. Możesz przed wyborem dopytać o tę kwestię, a także przetestować obsługę oprogramowania pocztowego na koncie testowym.

Obsługa techniczna

Jeśli nie jesteś osobą dobrze zaznajomioną z nowymi technologiami, to jednym z głównych czynników przy wyborze serwera, powinna być dobrze rozwinięta obsługa techniczna serwera. Szybkość reakcji oraz jakość pomocy – te dwa elementy w tym przypadku są najistotniejsze. Upewnij się, czy firma, której się przyglądasz oferuje pomoc 24-godziny na dobę. Możesz zaznajomić się z opiniami, bądź sprawdzić dzwoniąc na infolinię. Warto ocenić, jednak nie tylko samą dostępność konsultantów, ale również sposób rozwiązania problemu.

Wiele szanowanych firm mocno kładzie nacisk na obsługę techniczną, dlatego coraz częściej spotykane są darmowe usługi migracyjne z innych serwerów, bądź instalacje oprogramowania. Coraz popularniejsze stają się certyfikaty SSL, których instalacja może być dla Ciebie uciążliwa. Dowiedz się, czy również w tym zakresie uzyskasz pomoc, a może jedynie zostaniesz odesłany do poradnika. Tej opcji nie chcę umniejszać, gdyż niektóre firmy posiadają na tyle rozwiniętą bazę wiedzy, że nawet nowicjusze radzą sobie doskonale z obsługą serwera.

Kopie bezpieczeństwa

Niemal każda firma hostingowa zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa plików, jak i bazy danych Twojej strony. Na wypadek awarii, bądź włamania nie musisz stawiać strony od zera, lecz przywrócisz do stanu z przed kilku godzin. W przypadku dynamicznych stron z dużą aktywnością odwiedzających, bądź sklepów internetowych, istotny jest fakt, jak często wykonywany jest backup. Utrata danych z kilku godzin, może okazać się dla firmy bardzo kosztowna. Całkowitą podstawą jest backup raz na 24-godziny, lecz wiele firm oferuje częstsze kopie – co 12, a nawet co 6-godzin. Zadbaj o to, by Twoje dane były bezpieczne, a ewentualna awaria nie spowodowała kolosalnych szkód dla Twojego biznesu.

Elementów wartych uwagi w trakcie wyboru serwera mógłbym wymienić o wiele więcej, jednak przedstawione powyżej z pewnością pomogą Ci uniknąć wpadki. Zastosuj się do moich rad i przeczytaj opinie dotyczące firm hostingowych, a z pewnością w wąskim kręgu pozostaną jedynie najlepsi dostawcy. Celowo nie wspomniałem nic o cenie. Myślę, że nie muszę nikogo już ostrzegać przed tanimi ofertami hostingu z Allegro, które często ze sobą niosą kłopoty i wiele nerwów. Przeanalizuj dokładnie swoje potrzeby względem serwera i nie śpiesz się z wyborem. Porównaj oferty najlepszych firm i wybierz tę, która ma wszystko czego potrzebujesz!

Podobne wpisy
  • przydatne informacje 🙂

    • Dzięki za opinię. Zachęcam do zapoznania się z innymi wpisami 😉

  • Lewandowska Danuta

    Dzięki, Dawid! Przymierzam się do własnej strony i Twoje wskazówki rozjaśniły mi parę kwestii. 🙂

    • Cieszę się, że mogłem pomóc 🙂 W razie jakiś niejasności, pytaj śmiało 🙂

Pin It on Pinterest

Share This