Relacja z V edycji Kongresu eHandlu

Strona główna / Marketing Internetowy / Relacja z V edycji Kongresu eHandlu

V edycja Kongresu eHandlu odbyła się 25 października w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W jednym miejscu spotkało się kilkuset specjalistów z całej Polski, który przyjechali po to by wysłuchać 23 prelegentów, a także podzielić się doświadczeniami z innymi uczestnikami. Na trzech salach jednocześnie odbywały się prezentacje dotyczące tematów ściśle związanych z eCommerce. Prowadzone były zarówno przez osoby oferujące własne usługi, bądź produkty skierowane do eCommerce, właścicieli sklepów internetowych, czy specjalistów na co dzień pracujących w agencjach marketingu internetowego.

Kongres eHandlu jest organizowany przez Fundację Polak 2.0. W V edycji głównym tematem były działania mające na celu zwiększenie zadowolenia i budowę zaufania klientów, co przedstawiane było jako klucz do sukcesu w eCommerce. Po zakończonych prezentacjach, uczestnicy mogli zagłosować na najlepszych prelegentów. 6 najwyżej ocenionych osób otrzymało nagrody pieniężne, których wysokość była zależna od ilości otrzymanych głosów. Prowadzący mieli przed sobą nie lada wyzwanie, bowiem na przekonanie widzów mieli jedynie 20 minut.

Tematy poruszane w trakcie V Kongresu eHandlu

W trakcie V edycji Kongresu eHandlu zainteresowani mogli zgłębić widzę z różnych obszarów eCommerce – zarówno od strony strategicznej, technicznej, czy nawet prawnej. Różnorodność tematów pozwalała uczestnikom na znalezienie tematów, które w danym momencie stanowią dla nich największą zagadkę, bądź po prostu chcą się w nich doskonalić. Poziom zaawansowania prelekcji był zróżnicowany – coś odpowiedniego dla siebie znaleźli zarówno właściciele sklepów internetowym stawiający dopiero pierwsze kroki, jak i doświadczone osoby działające w eBiznesie od wielu lat.

Największym „problemem” dla uczestników był wybór prelekcji, bowiem w jednym czasie odbywały się trzy równie interesujące prezentacje. Organizatorzy chcąc rozwiązać ten problem dostarczą widzom nagrania video, które pozwolą na obejrzenie w późniejszym czasie wartościowych wykładów. Dodatkowo w serwisie SlideShare pojawiły się niemal wszystkie wyświetlane prezentacje. Poniżej przybliżę Wam prelekcje, których miałem przyjemność wysłuchać i były w moim odczuciu najbardziej wartościowe.

Zabójcze taktyki Social Media i SEO do wdrożenia dziś wieczorem

Łukasz Żelezny w trakcie swojej 20-minutowej prelekcji przedstawił szereg wartościowych narzędzi, które z pewnością przydają się zarówno w trakcie prowadzenia sklepu internetowego, jak i promocji strony firmowej, czy nawet bloga. Ich funkcjonalność jest na tyle rozbudowana, iż mogą zostać użyte na różne sposoby. Prelekcja rozpoczęła się od przedstawienia cech osób, które pojawiają się na niemal każdym fanpage’u. Aby zadbać o najbardziej zaangażowane osoby, warto tworzyć treści, których oczekują w danej chwili. Z pomocą w znalezieniu gorących tematów, czy nawet stworzeniu chwytliwego tytułu pomogą nam specjalistyczne narzędzia, takie jak np. Content Idea Generator.

Nie mów w Social Mediach wszystkiego, co masz do przekazania. Zainteresuj i odeślij na swoją stronę. – Łukasz Żelezny

Łukasz wskazał również sposoby na angażowanie tzw. grubych ryb, które udało mu się wykorzystać u siebie – pokazał to na przykładzie konwersacji w social mediach ze znanymi liniami lotniczymi. Opowiedział historię, w której dzięki Twitterowi znacznie przyśpieszył proces zwrotu pieniędzy za odwołany lot – to ukazuje, jaką siłę stanowią media społecznościowe. Poruszone zostały również bardziej zaawansowane kwestie, jak np. korzystanie ze statystyk, planowanie publikacji wpisów oraz kierowanie reklam na Facebooku do naszych kontaktów biznesowych z serwisu LinkedIn. To jedynie niewielki wycinek z tematów, o których opowiedział Łukasz Żelezny. Zajrzyj do prezentacji z jego prelekcji, by poznać inne pomocne narzędzia!

Customer Experience w e-zakupach

Bartłomiej Rak prelekcję rozpoczął od opowiedzenia swoich przygód związanych z zakupami przez Internet. Co się okazało, większość sklepów, z którymi miał styczność, zapomniała czym jest dobra obsługa klienta. Jedni nie udzielali odpowiedzi, inni zaś wprowadzali w błąd, generując dodatkowe koszty. Przeprowadzone przez niego badanie wykazało, iż kontaktując się z kilkoma sklepami za pomocą różnych kanałów, żaden nie był w stanie pomóc w zakupie. To prowadzi do jasnego wniosku – najwyższy czas, aby przestać konkurować tylko ceną. Dobra obsługa klienta może być odpowiednim wyróżnikiem, który doprowadzi do znaczącego wzrostu sprzedaży.

Bartłomiej wymienił również kilka obszarów, które nadal dla wielu są sporym problemem. Mowa o personalizacji, User Experience, budowaniu relacji i konwersacjach. Na ostatnim z obszarów skupił się najmocniej, co prowadziło do wyróżnienia komunikatorów, które prężnie się rozwijają. Mowa tutaj o sprzedaży produktów poprzez WhatsApp, czy chociażby Messenger. To w nich najwięcej czasu spędzają użytkownicy – oczywiście tuż po Facebook’u. Prowadzi to również do powstawania botów, które w przyszłości mają nam pomóc w zakupach, bądź nawet robić je za nas. Co za tym idzie, nieuniknione będzie dostosowanie oferty sklepu tak, by bot w zupełności ją zrozumiał i wybrał zakupy właśnie u nas.

W przyszłości będziemy sprzedawać maszynom. – Bartłomiej Rak

Najczęstsze błędy SEO i UX ograniczające skuteczność sklepów

Szymon Słowik opowiadał o technicznej stronie sklepów internetowych oraz działaniach, które pomogą w lepszym odbiorze przez odwiedzających, jak i roboty wyszukiwarek. Na początku wytłumaczył, czym tak naprawdę jest Search Engine Optimization oraz User Experience, a także z jakich elementów się składają. Nie przez przypadek temat ten przedstawiony został razem, powodem jest wiele obszarów wspólnych.

Architektura informacji podstawą w działaniach zarówno UX, jak i SEO. – Szymon Słowik.

Nie obyło się bez konkretnych porad oraz wymienienia czynników mających wpływ na oba obszary jednocześnie. Mowa oczywiście o szybkości ładowania stron, dostępie z urządzeń mobilnych, Search Experience Optimization oraz wartościowych treściach. Szymon wskazał również największe bolączki wielu witryn – wskazane zostały błędy zarówno na stronach głównych, podstronach kategorii, jak stronach produktów. Często sporym problemem jest niejasna nawigacja, niesprawna wyszukiwarka, czy brak konkretnych informacji o typie i celach serwisu.

Ważne do zapamiętania jest zdanie mówiące, iż zarówno SEO, jak i UX należy brać pod uwagę na każdym etapie projektowania, przebudowy, czy optymalizacji sklepu, bądź strony. Nie są to bowiem elementy, które można „dorobić”. Nie zdradzając całości, zachęcam do zapoznania się z prezentacją Szymona!

 

Nie sposób napisać relację z wszystkich prelekcji, które odbyły się w ramach V Kongresu eHandlu, jednak powyższy wycinek podkreśla, iż wydarzenie stało na naprawdę wysokim poziomie. Na pochwałę zasługują zarówno prelegenci, jak i organizatorzy, którzy stanęli na wysokości zadania. Dodatkowo warto zauważyć, iż prowadzone prelekcje nie były nakierowane na sprzedaż usług, bądź produktów prowadzących, co jest rzadkością na wielu tego typu eventach.

Aby zweryfikować osobiście, o czym mówili prowadzący oraz poznać nowe sposoby rozwoju i promocji swojego biznesu w Internecie, warto zapoznać się z prezentacjami na SlideShare. Pełną agendę oraz dodatkowe informacje można znaleźć na oficjalnej stronie Kongresu eHandlu pod adresem kongres-ehandlu.pl.

Podobne wpisy
  • Dzięki za poświęcenie uwagi mojej prezentacji i wyłuskanie kluczowych jej elementów! 🙂

Pin It on Pinterest

Share This